القاهرة - مصطفى الخويلدي
كرّم الرئيس عبدالفتاح السيسي، الثلاثاء، 38 من شهداء الشرطة، إذ منح وسام الجمهورية من الطبقة الثالثة لـ 7 شهداء؛ هم العقيد تامر تحسين أحمد زكي العشماوي وتسلمته أرملته السيدة سماح عبدالقادر عفيفي، ومقدم أحمد إبراهيم عباس الرفاعي وتسلمته أرملته السيدة عزة محمد أسعد فايز المنشاوي، والمقدم محمود عبد الحميد صادق وتسلمه شقيقه أحمد عبد الحميد صادق، والمقدم محمد الحسيني السيد شريف وتسلمته أرملته إسراء مصطفى يوسف عبده، والمقدم أحمد حسن رشاد وتسلمه والده، والمقدم مصطفى لطفي محمد عبد الكريم وتسلمه والده، والمقدم شريف المعدواي العشري وتسلمته أرملته شيرين شمس الدين عبد الغفار.
ومنح الرئيس المصري، وسام الاستحقاق من الطبقة الثالثة لـ26 شهيدًا من بينهم 16 رائدًا و9 نقباء وموظف مدني وهم : الرائد عمرو عبد الخالق محمد القصير وتسلمه والده، والرائد محمد صفوف محمد رشدي وتسلمته أرملته آية عادل، والرائد عزت أحمد سيد أحمد الشافعي وتسلمته أرملته منى محمد إبراهيم، والرائد محمد حسين سعد وتسلمته ولاء سلامة كامل، والرائد محمد نادر كامل وتسلمه والده، والرائد محمد أنور جمعة عبد الكريم وتسلمته والدته عفاف يوسف راشد ، والرائد محمد فؤاد شحاتة أبو زيد أحمد سعد وتسلمته أرملته الشيماء يسري عبد الحميد محمد، والرائد محمد عمرو محمد سيد أحمد البدري وتسلمته أرملته دينا السيد الحسين الصفتي، ورائد مصطفى يسري السيد علي عميرة وتسلمه والده يسري السيد علي عميرة، والرائد إيهاب إبراهيم جورجي حنا وتسلمه والده إبراهيم جورجي حنا، والرائد محمد عادل أحمد السليا وتسلمته أرملته أماني عاطف بدوي سيف، والرائد محمود منير محمود إبراهيم وتسلمته أرملته رندة ثروت عبد الحليم، والرائد أحمد حسين مصطفى محمد رضوان وتسلمته أرملته آلاء سيد فاروق السيد، والرائد عبد الله خليل عبد الجواد خليل وتسلمته أرملته صفاء صبري إبراهيم أبو ريدة، والرائد محمد محمود محمد فتحي الزلوط وتسلمته أرملته مي عبد العليم إسماعيل محمد، والنقيب محمود أبو المجد حلمي عبد العزيز وتسلمته والدته ماجدة سلامة علي سيد أحمد.
كما منح النقيب محمد حامد إبراهيم أبو عبيد وتسلمته والدته طاهرة محمد سلامة، والنقيب محمود الصديق محمود أحمد متولي وتسلمته والدته ابتسام صبري إبراهيم سعيد، والنقيب عصام محمد خالد الفيشاوي وتسلمته أرملته أسماء أحمد محمد الزيات، والنقيب محمد المغاوري عبد الغني عبد الحميد وتسلمه والده المغاوري عبد الغني عبد الحميد ، والنقيب كريم رفعت محمد شوقي بركات وتسلمته والدته هدى عبد الحميد حسنين النويهي.
وأهدى رئيس الجمهورية، وسام الاستحقاق للنقيب أحمد عز الدين سيد حسين محمد وتسلمه والده عز الدين سيد حسين محمد، والنقيب شرف محمد إبراهيم سليمان إبراهيم وتسلمه نجله محمود محمد إبراهيم ، والنقيب شرف أبو اليزيد إبراهيم أبو اليزيد شتلا وتسلمه نجله إبراهيم أبو اليزيد إبراهيم ، والنقيب شرف محمد نجيب محمد علي الحرفي وتسلمته أرملته إيمان الشحات محمد السيد شعلان ، و الشهيد موظف مدني الشحات السيد علي العباسي وتسلمه نجله محمود الشحات السيد.
كما منح الرئيس عبد الفتاح السيسي وسام الاستحقاق من الطبقة الخامسة لـ5 شهداء من أفراد الشرطة برتب (أمين ورقيب ومجند ) هم : أمين شرطة ممتاز أول شريف نبوي إبراهيم محمد وتسلمته أرملته رانيا محمد خليل سعد، وأمين شرطة أول وليد سعد الدين محمد عبد المقصود وتسلمته أرملته أسماء أبو بكر سعيد حماد، والرقيب شرطة السعيد حسين الغريب التباع وتسلمته أرملته سماسم السيد علي وخفير أول محمد علي ماهر أحمد وتسلمته أرملته إلهام عماد حمدي حنفي، ومجند محمد سالم غنيم سليمان وتسلمه والده سالم غنيم سليمان.
وأعربت والدة الشهيد محمد أنور عن فخرها كونها أم شهيد، مضيفة " ابني الوحيد ومش خسارة في مصر، أنا موجوعة على فراقه بس مش حزينة، لأن الشهيد ما يتحزنش عليه، ابني راح سيناء برغبته وقعد فيها 3 سنين، وكان المفروض يتنقل، طلب بقاءه هناك سنة كمان، وقال لي يا أمي العمر واحد والرب واحد، والبدلة اللي أنا لابسها دي ليها حق عليا، واستشهد في السنة الرابعة".
وأضافت والدة الشهيد في كلمتها خلال الاحتفال: "أنا قدمته هدية لمصر، وفخورة بابني، لأنه شرف مصر، واحنا مش بنكرم الشهداء لأن ربنا كرمهم واختصهم بالشهادة، في الواقع الشهداء هما اللي كرموا أهلهم لما منحهم أعظم وسام، وهو أبو الشهيد وأم الشهيد، وولادنا راحوا، بس مصر عمرها ما هتروح، وعمر الإرهاب ما هيهزمنا ولا يخلي حزننا على ولادنا ينسينا واجبنا نحو بلدنا، احنا مع الرئيس إيد في إيد وهنخطي الصعاب، والبلد دي عمرها ما هتقع ، وياما اتعرضت لانكسارات ومؤامرات لكن عمرها ما وقعت ولا ها تقع، وولادنا راحوا فداء مصر علشان تحيا مصر".